Wednesday 18 January 2012

AKU & MLM.....Part 1

Tentu dalam fikiran kita sering bertanya-tanya..APA ITU MLM?..kalu dulu mgkin ada yg tak tahu dan apa yg aku pk kan adalah sama seperti yang org lain pk..bila citer pasal MLM je ramai yg lari koz MLM pada mereka adalah cara untuk abiskan duit..mgkin dulu belum ada yg menerangkan sepenuhnya apa yg dikatakan dgn MLM..kalu ada pun hanya berdasarkan kisah2 diri cam mn ia berjaya dalam MLM yang diceburi...Ini merupakan kisahku terhadap MLM yang aku kenali daripada dulu hingga lar kini...

MLM atau nama penuhnya MULTI LEVEL MARKETING adalah merupakan satu jenis pasaran yang sedang meningkat naik berdasarkan atas daya usaha sendiri.

Dengan kecanggihan internet, maka MLM kini bukan sahaja diklasifikasikan sebagai pasaran manual malahan telah ada juga MLM secara melayari internet...ini bergantung kepada bagaimana kita dapat kenalpasti yang mana baik dan buruk MLM yang ingin kita ceburi. Kalu dahulu orang sibuk ngan citer orang jual produk seperti COSWAY, ZHULIAN, AMWAY, CNI dan  mcm2 lagi...tp sekarang tidak lagi...syarikat2 ini pun sekarang telah melakukan MLM sambil menjual produk yag dihasilkan..antaranya adalah ZHULIAN (merupakan MLM yang penah aku ceburi sebelum ni..akan diceritakan pada masa akan mdatang..)

Masa dulu...semasa zaman kanak2..ibu2 dan akak2 aku selalu je buat "parti" kat umah..jual produk masa tu...mgkin kita dulu penah kenal parti tupperware...rasanya sekarang pun masih berjalan...kalu dulu, kena kumpul org2 kampung nak tgk barang2..tp sekarang ni tak lagi...dah ada katalog, dah boleh pilih tanpa melihat barang tu dulu secara realiti...sekadar tgk gambar dah ada keinginan nak membelinya...

Bagaimana dengan aku lak...ini merupakan senarai MLM yang penah aku ceburi...


A. COSWAY - masuk pada tahun 1998, tu pun sebab kawan mintak masuk, masa tu baru abis praktikal...


B. NETWORK 21 (AMWAY) - tahun 1999, ni entah sapa, tiba2 dia call mintak gi dengar ceramah nyer dulu..ampir2 dah register tp tak jadi koz bayarannya mahal sgt....




C. SURECO - tahun 2002, kompeni jual kopi campuran buah mengkudu... entah wujud ke tak...kata nak buat kilang kat melaka..lepas tu senyap...napa ye...






D. LINKOS - tahun 2003, sempat beli 2 unit penapis air (paling murah yang aku dapat...), kopi dan garam gunung...



E. ZHULIAN - daftar tahun 2008, tamat 2010, banyak juga barang yg dibeli dan cuba untuk menjualnya...kalu  buat betul2 memang leh berjaya...tp ada kekangan...downline pun ada yg dah naik...



F. eCOSWAY - daftar 2011, masih baru dan memulakan semula..beli barang untuk kegunaan sendiri je...tak mengharapkan apa2 kecuali barangan nyer ada yg menarik perhatian...sama seperti produk cosway tp lebih banyak lagi..


...ini lar MLM yang penah aku ceburi...part lain nanti akan ku cerita apa yg berlaku pada MLM yang aku ceburi ini....

No comments:

Post a Comment